Fra mai til juli viser cinemateket to filmer i uka – en musikkfilm og en klassiker. Se full programoversikt her.
Musikkfilmer har tidligere med få, hederlige unntak vært forbeholdt fans av bandet, men de siste årene har sjangeren blitt mer tilgjengelig for et større publikum. En mulig årsak er at de nye filmene som lages ofte handler om store legender som med årene har blitt allemannseie, og filmene er ofte mer nostalgiske enn nyskapende musikalsk sett. Allikevel: en god rockefilm skal gi samme kick som en god plate eller konsert, og det gjør disse filmene!
Cinemateket viser i sommer en rekke av disse nye rockefilmene fra 2000-tallet (blant annet Some kind of monster, Heart of gold og Control), i tillegg til klassikerne Pink Floyd: The wall, A hard day’s night og Don’t look back. Serien starter med Lou Reed’s Berlin torsdag 7. mai kl 18., og deretter vises musikkfilmene hver fredag kl 19.
Edith Carlmar (1911-2003) var Norges første kvinnelige langfilmregissør. Etter å ha arbeidet som skuespiller og gått i lære hos blant annet Tancred Ibsen debuterte hun med kriminaldramaet Døden er et kjærtegn i 1949, som har en klar innflytelse fra både amerikansk B-film og engelsk kriminaldrama.
I tillegg til kortfilmer og dokumentarer laget hun i løpet av ti år ti spillefilmer, fra mørke drama til komedier. De ble godt mottatt av publikum og filmkritikere, men flere av dem skapte moralsk forargelse. Debutfilmen handlet om kjærlighet utenfor ekteskapet, mens Ung flukt fra 1959 med en nakenbadende Liv Ullmann førte til mye oppstyr, og ble til og med debattert i Stortinget.
De siste årene er hun trukket frem fra glemselen og har hatt retrospektive visninger av sine filmer i filmklubbene og ved cinematek og festivaler i Norge, Tyskland og Frankrike. Hun ble belønnet med en æres-Amanda under Den norske filmfestivalen i Haugesund i 1994. Cinemateket viser i sommer fem av Edith Carlmars filmer i tillegg til Tancred Ibsens Den hemmelighetsfulle leiligheten, hvor Carlmar selv har en liten rolle.
Den danske regissøren Lars von Trier (1956-) har fra starten av sin karriere brukt to tilsynelatende motstridende teknikker – eksperimentering med mediet og strenge regler for produksjonen – noe som har ført til at både hans filmestetikk er lett gjenkjennelig, og at historiene om hans produksjonsetikk og hvordan han behandler sine skuespillere er mange og bitre. Senere videreførte han denne regissørstilen med dannelsen av bevegelsen Dogma95 sammen med tre danske regissørkolleger.
Cinemateket viser i sommer et utvalg av Lars von Triers tidlige filmer i forbindelse med premieren på den nye filmen Antichrist. Det blir blant annet et gjensyn med hans eneste ekte dogmefilm Idiotene, og en dokumentar om regissøren. I tillegg blir det mulighet til å få med seg hele Riget-serien i løpet av to uhyggelige kvelder!
Få også med deg den norske krigsfilmen Kontakt! i forbindelse med frigjøringsdagen 8. mai, og et utvalg av årets kortfilmer fra Grimstad 3. juli.
God cinemateksommer!