Galskap, egenart og de villeste lokasjoner. Her har vi en mann som er tro mot sine filmprosjekter og ikke backer ut av litt motstand, fra naturen eller fra skuespillerne. Sammen med blant andre Volker Schlöndorff og Rainer Werner Fassbinder regnes Werner Herzog (1942–) som en av de viktigste representantene for Den nye tyske filmen fra begynnelsen av 60-tallet. De kritiserte sterkt det de oppfattet som “stagnasjon” i vesttysk filmindustri. De ville gå egne, nye veier – og gjorde det.
Herzog debuterte med Livstegn (1968) og er foruten Gåten Kaspar Hauser (1974) kjent for sitt samarbeid med den eksentriske og temperamentsfulle – for ikke å si riv, ruskende gale – skuespilleren Klaus Kinski på produksjonene Aguirre: Guds vrede (1972) Nosferatu: Nattens vamyr (1979), Woyzeck (1979) og Fitzcarraldo (1982). Et fellestrekk i Herzogs omfattende produksjon er hans fascinasjon for uvanlige mennesker og sære steder, noe han har videreført som dokumentarfilmskaper, blant annet i den eminente og rystende Grizzly Man fra 2005.
FITZCARRALDO – 10. oktober
GÅTEN KASPAR HAUSER – 5. november