Dracula

29. januar 2010 kl. 19:00

Vampyren over
alle vampyrer – blodige Dracula fra 1958 i Christopher Lees skikkelse – suger fortsatt

Få bøker er oftere filmatisert enn Abraham Stokers ”Dracula”, som dermed har fått æren av å definere
mye av mytene rundt vampyren. Med utgangspunkt i den historiske skikkelsen Vlad III, prinsen av Wallachia,
skapte Stoker den aristokratiske, forføriske og fullstendig hensynsløse blodsugeren. I den tidlige og
uoffisielle filmatiseringen av boken – Nosferatu (Murnau 1922), er det lagt vekt på det dyriske i
figuren, men hos Tod Browning (Dracula 1931) spilles rollen av Bela Lugosi, som med sin formelle
aristokratiske eleganse setter standarden for alle senere tolkninger.

Etter Universal hadde ødelagt markedsverdien på sine klassiske monstre, som Dracula, Frankensteins
monster, mumien og varulven, gjennom å ta dem helt ut i det parodiske, var det et lite filmselskap
i England som skulle bringe dem tilbake til verdighet igjen. Hammer Films satset på dype farger,
dype utringninger og et dyptfølt ansvar for å bringe skrekken tilbake. Fjernt fra den amerikanske
selvsensuren kunne de også gi filmene et anstrøk britisk sadisme, satt i scene med noen av landets
fineste skuespillere. Særlig radarparet Peter Cushing og Christopher Lee er uløselig knytet til
Hammer, Cushing som monsterjegeren og Lee som monsteret.

I Dracula (1958) (lansert som Horror of Dracula i USA), som var den første filmen hvor Lee
iførte seg den sorte kappen og de røde kontaktlinsene, tar man seg store friheter i forhold
til den opprinnelige boken – Jonathan Harker er ikke noe uskyldig offer, Dr. Sewart er ikke
bestyrer på asyl, men en helt vanlig lege, Renfield er borte, Draculas besettelse av Lucy er
mye bedre motivert og selve settingen er en liten by i Tyskland – ikke Withby i England. Alt
dette gjør historien tettere, bedre begrunnet og mer vital. Opprinnelig skrev Stoker boka med
en teateroppsetning i tankene, og Brownings Dracula var basert på sceneversjonen av boka, men
hos Hammer drypper blodet rødt, dialogen er mer sparsom og de overdådige kulissene er bare
bakgrunnen for en intens kamp mellom den rene ondskap og den rasjonelle vitenskapsmann – som
også viser seg å være en handlingens mann.

Originaltittel: Horror of Dracula
Land: Storbritannia
År: 1958
Med: Peter Cushing, Melissa Stribling, Carol Marsh
Lengde: 88 min.
Tale: Engelsk
Tekst: Utekstet