Fante-Anne

Nyrestaurert utgave av Norges første helaftens spillefilm. Rasmus Breistein var en av den norske spillefilmens store pionerer, og hans første film, Fante-Anne fra 1920, har alltid vært holdt fram som en milepel i norsk filmhistorie.

Filmen satte en ny standard med hensyn til profesjonalitet både foran og bak kamera.
I de tidligste norske filmene hadde det vært mer eller mindre tilfeldig hva som skjedde – og hvem som deltok. Men Rasmus Breistein fikk med seg en ypperlig filmfotograf, Gunnar Nilsen-Vig, og en fremragende gjeng erfarne skuespillere fra Det Norske Teatret. Og ikke minst, han tok som den første norske filmmann i bruk norsk natur og norsk folkediktning. Kinogjengerne landet over skulle endelig få se sine egne skuespillere og sitt eget nasjonale miljø på lerretet – og få filmopplevelser som bekreftet egen identitet. Fante-Anne, etter Kristofer Jansons fortelling, er vår første helaftens spillefilm.

Fante-Anne foreligger nå i en prektig, nyrestaurert versjon – i sitt opprinnelige fulle bildeformat og med nyjusterte mellomtekster.  Originalnegativet og de opprinnelige kopiene til filmen er gått tapt, og utgangspunktet for restaureringen er et duplikatpositiv som kom fra Kommunenes Filmsentral på 60-tallet. Ut fra anvisninger herfra er filmen også tintet for første gang siden førsteoppførelsen. Ny musikk er komponert av Haldor Krogh og framføres av Kringkastingsorkesteret

 

Originaltittel: Fante-Anne
Land: Norge
År: 1920
Med: Aasta Nielsen, Einar Tveito, Lars Tvinde, Johanne Bruhn, Henny Skjønberg
Lengde: 74 min.
Tale: Stumfilm
Tekst: Norsk